بازرسان شركت سهامي

معرفي برند ها و شركتهاي معتبر و آموزش های جذاب از سراسر وب

بازرسان شركت سهامي

۸ بازديد

بازرسان شركت سهامي

در اين مقاله قصد داريم در مورد بازرسان شركت سهامي ، نحوه انتخاب و تصدي بازرسين شركت سهامي ، وظايف بازرسين شركت سهامي ، حقوق و مسئوليت ها و هر آنچه كه بايد در مورد آن بدانيد توضيح دهيم .
چنانچه جهت ثبت تغييرات شركت و تعيين بازرسين شركت سهامي خاص اين مقاله را مطالعه كنيد .

برابر ماده اول لايحه اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب 24 اسفند ماه 1347 كه مي گويد : شركت سهامي شركتي است كه سرمايه آن به سهام تقسيم شده و مسئوليت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمي سهام آن ها است ، در شركت سهامي ، سرمايه شركت به سهام متساوي القيمه تقسيم شده ، مبلغ اسمي سهام و حتي در صورت تجزيه آن به قطعات سهام ، بايد مساوي باشد . 

بازرسان شركت سهامي

اركان شركت سهامي طبق قانون تجارت عبارتند از مجمع عمومي ، هيات مديره و بازرس كه ممكن است شركتي مطابق اساسنامه خود داراي اركان ديگري نيز باشد مانند شوراي فني يا شوراي عالي معاملات .

از آنجا كه تمام سهامداران شركت پيوسته در محل شركت حضور ندارند و عملا نيز ميسر نيست كه دائما كليه اطلاعات و جريان امور توسط شركت به يكايك آنان ارائه شود ، مضافاً به اينكه چه بسا تمام آنان از دانش و تخصص لازم براي كنترل امور شركت برخوردار نباشند،  قانون پيش بيني كرده است كه بازرس يا بازرساني هر ساله از سوي آنان تعيين شوند تا كليه امور شركت را مطابق ضوابطي كه در قانون مقرر است و استانداردهاي حسابرسي ايجاب مي نمايد زير نظر داشته باشند تا گزارش هاي لازم را به صاحبان سهام بدهند .

نحوه انتخاب و مدت تصدي بازرسان شركت سهامي

نحوه انتخاب و مدت تصدي بازرسان شركت سهامي

مجمع عمومي همه ساله شخص يا اشخاصي را به عنوان بازرس و بازرس علي البدل انتخاب مي نمايد كه در شركت هاي سهامي عام ، اين افراد بايد از ميان اشخاصي انتخاب شوند كه در فهرست تهيه شده از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان بازرس واجد صلاحيت نام برده شده اند .

بازرس ممكن است شخص حقيقي يا حقوقي باشد كه در صورت اخير موضوع فعاليت شخص حقوقي بايد مناسب با اين وظيفه باشد ، ضمناً برخي اشخاص نمي توانند به سمت مزبور گمارده شوند :

  • اشخاص مذكور در ماده 111 ( محجورين ، ورشكستگان و مرتكبين برخي جرائم از جنحه و جنايت )
  • مديران و مديرعامل
  • اقرباء سببي و نسبي مديران و مديرعامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم
  • هر كس كه خود يا همسرش از مديران يا مديرعامل به طور موظف حقوق دريافت مي كند .
  • عزل و نصب بازرسان در هر زمان توسط مجمع عمومي و نيز انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
  • در صورتي كه مجمع عمومي ، بازرسين را تعيين نكند يا بازرس نتواند به وظايف خود عمل كند ، دادگاه به تقاضاي هر ذي نفع به انتخاب بازرس مبادرت خواهد كرد .

وظايف بازرسان شركت سهامي

وظايف بازرسان شركت سهامي

با عنايت به ماده 148 قانون تجارت و برخي مواد ديگر ، مي توان وظايف بازرس را به شرح ذيل طبقه بندي كرد :

  1. اظهار نظر در مورد صورت هاي مالي شركت كه توسط مديران به مجمع عمومي تسليم مي شود .
  2. اظهار نظر در مورد صحت اطلاعاتي كه مديران شركت به مجمع عمومي ارائه مي دهند .
  3. تحصيل اطمينان از رعايت شدن حقوق تمام سهامداران به نحو مساوي .
  4. ارائه گزارش جامع راجع به وضع شركت به مجمع عمومي كه اين گزارش حداقل ده روز قبل از تشكيل مجمع بايد جهت مراجعه سهامداران در مركز شركت آماده باشد .
  5. اعلام جرم صورت گرفته در شركت در ارتباط با جريان امور آن به مراجع قضايي .
  6. گزارش تخلف مديران در مورد سهام وثيقه به مجمع عمومي .
  7. دعوت از مجمع عمومي عادي هر گاه مقتضي بداند يا به تقاضاي صاحبان يك پنجم سهام در صورتي كه مديران به آن عمل نكنند ، بازرس حق دارد براي انجام وظايفش هر موقع كه لازم بداند به امور شركت رسيدگي كند و اطلاعات و مدارك مورد نياز را مطالبه نمايد و حتي از خدمات كارشناسان متخصص در اين زمينه استفاده كند .
    بدين ترتيب مديران شركت نيز مكلف به همكاري با بازرسان هستند و حتي تصميمات مجمع عمومي نيز در پاره اي از موارد مانند تصويب صورت هاي مالي يا افزايش سرمايه ، بدون قرائت گزارش بازرسان معتبر نيست .

حقوق و مسئوليت ها بازرسان شركت سهامي

حق الزحمه بازرس توسط مجمع عمومي عادي معين مي شود و از طرف ديگر وي در اجراي وظايف خويش ممكن است بنا به قواعد عمومي مسئوليت مدني ، مسئول شناخته شده و ملزم به جبران خساراتي شود كه از ناحيه تخلفات او به شركت و اشخاص ثالث وارد شده است .
همچنين ممكن است تخلفات او جنبه كيفري داشته باشد ، مثلاً با وجود منع قانوني ، سمت بازرس را بپذيرد يا اطلاعات غلط به مجامع عمومي بدهد ، ضمناً بازرس نمي تواند در معاملاتي كه با شركت يا به حساب شركت مي شود به طور مستقيم يا غيرمستقيم ذينفع شود .

سامانه ثبت شركت نيك

راهنماي تعيين بازرسان شركت سهامي

شما ميتوانيد جهت آگاهي در مورد بازرسان شركت سهامي و همچنين مشاوره در زمينه هاي ثبت شركت ، ثبت برند تجاري ، ثبت تغييرات شركت و ديگر امور ثبتي ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرماييد .
همچنين براي ديدن كليپ هاي آموزشي ميتوانيد ما را در اينستاگرام ثبت نيك دنبال نماييد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.