ثبت شركت سهامي

معرفي برند ها و شركتهاي معتبر و آموزش های جذاب از سراسر وب

ثبت شركت سهامي

۷ بازديد

ثبت شركت سهامي

در اين مقاله قصد داريم در مورد ثبت شركت سهامي ، موضوع ، حد نصاب ، تعداد شركاء ، اركان و تمامي موارد مربوط به ثبت شركت سهامي بپردازيم .
يكي از انواع شركت هاي تجاري در ايران ، شركت هاي سهامي هستند كه شركت هاي سهامي مهم ترين نوع شركت تجاري مي باشند ، چرا كه انجام پروژه هاي بزرگ صنعتي ، تجاري مثل سد ها ، شهرك ها ، آسمان خراش ها و كارخانجات بزرگ خودرو ، هواپيما و كشتي سازي جز از طريق تشكيل شركت هاي سهامي ميسر نيست.

​ 

آشنايي با ثبت شركت سهامي

شركت سهامي به دو گونه عام و خاص تقسيم مي شود كه تفاوت اين دو گونه عمدتاً در نحوه تشكيل و برخي كنترل هاي دولتي در مرحله تحصيل سرمايه از عموم و در تامين صحت و سلامت امور مالي آن ها از طريق برقرار كردن ضوابط ويژه براي بازرسان شركت است و با عنايت به اوصاف كلي شركت ها به نكات مهم در ثبت شركت سهامي خواهيم پرداخت .

موضوع تجاري و غيرتجاري

موضوع شركت سهامي ممكن است تجاري يا غيرتجاري باشد .
توضيح اينكه عنوان غير تجاري در اصطلاح قانون تجارت معادل غيرانتفاعي نيست و لذا ممكن است موضوع شركت سهامي سود آور و انتفاعي باشد ، مانند اشتغال به معاملات غير منقول ، ولي در اصطلاح قانون تجارت ، تجاري محسوب نشود .

نصاب سرمايه ثبت شركت سهامي

حداقل قانوني سرمايه در شركت هاي سهامي عام پنج ميليون و در سهامي خاص يك ميليون ريال است .
نصاب هاي مزبور تنها از نقطه نظر قانون تجارت است ولي هر گاه شركتي بخواهد در موضوعاتي كه مشمول قوانين و مقررات ديگري مانند بانكداري و بيمه گري فعاليت نمايد ، بايد مقررات مربوط به آن ها را نيز رعايت كند .

نكته ديگر اينكه ممكن است دارايي شركت در طول زمان بيش از سرمايه اوليه گردد ، ضمن آنكه امكان دارد در اثر زيان هاي پياپي ، دارايي آن از سرمايه ثبت شده نيز كمتر شود .
در صورت كاهش سرمايه به كمتر از حداقل مذكور در ماده 5 ، شركت مكلف است ظرف يك سال حداقل مزبور را تامين كند و يا شركت را به انواع ديگري از شركت هاي تجاري تبديل نمايد ضمن آنكه هر ذي نفعي حق خواهد داشت انحلال آن را از دادگاه درخواست نمايد .

همينطور است هر گاه نصف سرمايه ثبت شده از بين برود كه در آن صورت طبق م 141 ، شركت بايد يا منحل شود و يا سرمايه آن به مبلغ موجود كاهش يابد.
در شركت هاي سهامي عام ، بخشي از سرمايه را موسسين شركت از طريق عرضه سهام به عموم مردم تامين مي كنند ، در حالي كه در سهامي خاص تمام سرمايه منحصراً توسط موسسين تـأمين مي گردد .

ممكن است تمام يا برخي از موسسين يا ساير سهام داران ، خودشان شركت باشند .
در حالي كه هيچ شركتي نمي تواند سهام خودش را خريداري كند . ( م 198 ) ولي خريداري سهام شركت الف كه سهام دار شركت ب است ، توسط شركت ب ممنوع است .

عده شركا در ثبت شركت هاي سهامي

عده شركاء در ثبت شركت هاي سهامي

به موجب ماده 3 اصلاحي قانون تجارت در شركت سهامي تعداد شركاء نبايد از سه نفر كمتر باشد .
به نظر مي رسد كه قرار دادن حداقل تعداد شركاء 3 نفر ، مربوط به شركت هاي سهامي خاص است و الا در شركت هاي سهامي عام عده شركاء به شرحي كه ذيلاً ذكر مي شود كمتر از 5 نفر نخواهد بود .
تعيين حداقل شركاء به تعداد سه نفر جهت تطبيق با ساير مقررات شركت هاي سهامي است .
زيرا به موجب ماده 107 اصلاحي قانون تجارت شركت سهامي به وسيله هيئت مديره اي كه از بين صاحبان سهام ، انتخاب شده كلا يا بعضا قابل عزل مي باشند ، اداره خواهد شد .

عده اعضاي هيئت مديره در شركت هاي سهامي عام نبايد از 5 نفر كمتر باشد ، بنابراين اگر تعداد شركاء كمتر از 5 نفر باشد ، در اين صورت هيئت مديره كه بايد از صاحبان سهام انتخاب شوند تشكيل نخواهد شد .

اركان شركت سهامي

سازماندهي شركت سهامي ، به صورتي دموكراتيك ، بر عهده سه ركن اصلي شركت است :

ركن تصميم گيرنده ( مجمع عمومي ) ، ركن اداره كننده ( هيئت مديره ) و ركن نظارت كننده ( بازرس ) .
مجمع عمومي صاحبان سهام به منزله فرمانده قوا است و اركان ديگر شركت به او وابسته اند و بايد گزارش طرز كار شركت را به او ارائه دهند كه هيچ كدام از تصميمات مهم راجع به حيات شركت بدون تاييد مجمع عمومي اعتبار ندارد .

ولي مجمع عمومي نمي تواند براي اداره شركت هر روز جلسه تشكيل دهد ، به همين علت بايد به طور دموكراتيك ، هيئت مديره اي را انتخاب كند تا به نمايندگي از طرف او عمل كند .

هيئت مديره نيز كه اداره روزانه شركت را برعهده دارد كسي را به عنوان مديريت عامل شركت انتخاب مي كند اما مديران شركت را نمي توان به حال خود رها كرد و مجمع عمومي صاحبان سهام بايد شخص يا اشخاصي ( بازرس يا بازرسان ) را براي نظارت بر امور شركت تعيين كنند تا او را از وضعيت شركت و طرز عمل مديران مطلع سازند .

انتخاب بازرس يا بازرسان بدان معنا نيست كه مديران بايد در هر حال زير نظر او عمل كنند ، در واقع قانون گذار اصل را بر اعتماد به مديران شركت قرار داده است و فرض مي كند اعمال مديران در جهت نفع شركت است ، مگر آنكه خلاف آن ثابت شود .

اثبات اين خلاف كه از نظارت بازرس يا بازرسان شركت معلوم مي شود ، براي مديران متضمن مسئوليت هاي جزايي و مدني سنگيني خواهد بود .

سهام

در شركت هاي سهامي ، سرمايه شركت به دو صورت ورقه سهام درمي آيد و هر شخص ممكن است تعدادي از آن را داشته باشد .

هر سهم ميزان مشاركت و تعهدات و منافع دارنده آن را در شركت معين مي كند .
سهام از نظر شكل ظاهري به صورت ورقه هاي چاپي متحدالشكل و داراي شماره ترتيب و امضاي حداقل دو نفر مطابق مقررات اساسنامه شركت است .

طراحي سهام به هر شكلي ممكن است ولي در هر حال بايد حاوي موارد ذيل باشد :

  • نام شركت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شركت ها
  • مبلغ سرمايه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن ها
  • تعيين نوع سهم
  •  مبلغ اسمي سهم و مقدار پرداخت شده آن
  •  تعداد سهامي كه هر ورقه نماينده آن است

سهام ممكن است به صورت با نام يا بي نام صادر شود و انتقال سهام بي نام با قبض و اقباض صورت مي گيرد در حالي كه در با نام ، انتقال دهنده بايستي آن را در دفتر ثبت سهام شركت منعكس و امضا كند .
ممكن است براي برخي سهام طبق اساسنامه مزايايي در نظر گرفته شده باشد كه به آن ها سهام ممتاز مي گويند .
سهام ممتاز ممكن است مطابق اساسنامه يا تصويب مجمع عمومي فوق العاده برقرار شود و تغيير امتيازات ، تنها با موافقت اكثريت دارندگان اينگونه سهام ميسر است .
مبلغ اسمي هر سهم در شركت سهامي عام حداكثر ده هزار ريال و در سهامي خاص بدون محدوديت از نظر قانون و تابع مقررات شركت است .

از آنجا كه ممكن است شركت در بدو تاسيس نياز به تمام سرمايه ثبت شده خود نداشته باشد ، لذا ممكن است بخشي از سهام نقدا و بقيه ظرف حداكثر 5 سال پرداخت شود .
گرچه در شركت هاي سهامي ، خود سهم و سرمايه در تصميم گيري ها مهم است ولي ماده 3، تعداد سهامداران را حداقل 3 نفر معين نموده است ، در عين حال از ماده 107 كه اعضاي هيات مديره را در شركت هاي سهامي عام حداقل 5 نفر و از ميان سهام داران مقرر كرده است ، استباط مي شود .

حقوق سهامداران پس از ثبت شركت سهامي

 

حقوق سهامداران

دارنده سهم داراي حقوق ذيل است :

  • راي در مجامع عمومي
  • انتقال سهم
  • كسب اطلاع از امور شركت
  • دريافت سود
  • حق تقدم در خريد سهام جديد
  • سهيم شدن در اموال شركت

سامانه ثبت شركت نيك

مشاوره ثبت شركت سهامي

شما ميتوانيد جهت آگاهي در مورد ثبت شركت سهامي و همچنين مشاوره در زمينه هاي ثبت شركت ، ثبت برند تجاري ، ثبت تغييرات شركت و ديگر امور ثبتي ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرماييد .
همچنين براي ديدن كليپ هاي آموزشي ميتوانيد ما را در اينستاگرام ثبت نيك دنبال نماييد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.